Specialty category: Ejendomsadministration
Hos ØENS administrerer vi mere end 400 boliglejemål, hvor lejen er omkostningsbestemt fastsat.
Vores administrative håndtering af disse enheder omfatter bl.a. lejerkorrespondance, lejeopkrævning, fakturabehandling, bogholderi, lejevarslinger og forbrugsafregninger.
Vi hjælper til dagligt vores kunder med optimering af ejendommenes drift, og vi yder rådgivning og sparring i forbindelse med modernisering af lejemål og optimering af ejendommens afkast.
Vores administratorer er altid opdaterede på de lejeretlige regler og håndterer de årlige OMK-varslinger, dialog med beboerrepræsentation og varetagelse af processen omkring den lovbestemte vedligeholdelsesplan.
Hos ØENS er et personligt og tæt forhold til vores kunder og vores kunders ejendomme en kerneværdi, og derfor kan du trygt overlade ansvaret til os. ØENS varetager i dag administrationen af mere end 150 investeringsejendomme på tværs af hele landet.
Seneste nyt
SE ALLE NYHEDERHos ØENS har vi stor erfaring med administration af kontorejendomme, butikslokaler, butikscentre, lagerejendomme mv. i hele landet.
Vores administrative håndtering af disse enheder omfatter bl.a. lejerkorrespondance, lejeopkrævning, fakturabehandling, bogholderi, udarbejdelse af erhvervslejekontrakter, årlig udarbejdelse af fællesregnskaber, håndtering af momsregnskab, årlig lejeregulering m.v.
Vi hjælper til dagligt vores kunder med optimering af ejendommenes drift, og vi yder rådgivning og sparring i forbindelse med modernisering af lejemål og optimering af ejendommens afkast.
Vores administratorer er altid opdaterede på de lejeretlige regler og håndterer de årlige OMK-varslinger, dialog med beboerrepræsentation og varetagelse af processen omkring den lovbestemte vedligeholdelsesplan.
Hos ØENS er et personligt og tæt forhold til vores kunder og vores kunders ejendomme en kerneværdi, og derfor kan du trygt overlade ansvaret til os. ØENS varetager i dag administrationen af mere end 150 investeringsejendomme på tværs af hele landet.
Seneste nyt
SE ALLE NYHEDERSom en del af vores administrative håndtering, kan vi stå vi for det fulde bogholderi af ejendommen/ejendomsselskabet.
Vores håndtering kan således favne:
- Bilagshåndtering, herunder opsætning af tilpasset godkendelsesflow.
- Kreditorafregning.
- Bogføring af anlægskartotek, værdipapirer, finansielle instrumenter m.v.
- Løbende afstemninger.
- Momsregnskab, indberetning og afregning.
- Håndtering af delvist momsregistrerede ejendomme.
- Løbende kundetilpasset rapportering.
- Årlig afstemning og fremsendelse af balancer til revisor.
- Indberetning til Grundejernes Investeringsfond.
Vi tilbyder endvidere sparring og rådgivning omkring jeres bogførings-setup.
Seneste nyt
SE ALLE NYHEDERVi tilbyder ad-hoc konsulentbistand, såfremt du har behov for assistance med opgavehåndtering vedrørende dine ejendomme.
Vi kan bl.a. tilbyde assistance med:
- Udarbejdelse og varsling af forbedringsforhøjelser.
- Varetagelse af processen omkring lejlighedsmoderniseringer.
- Opgørelse og afregning af større fællesregnskaber.
- Udarbejdelse af lejekontrakter (bolig og erhverv).
- Udarbejdelse af diverse investeringskalkuler.
Alt efter opgavens omfang, kan opgavehåndteringen ske på timebasis eller som en fast aftalt pris.
Seneste nyt
SE ALLE NYHEDERBasisadministration er et alternativ til vores standard administrationspakke og egner sig til de mindste ejerforeninger.
Basisadministration er for jer, der har brug for hjælp med opkrævninger og bogføring i foreningen, mens bestyrelsen selv tager sig af henvendelser fra foreningens medlemmer i det daglige.
Bestyrelsesarbejdet bliver lettere med Basis-pakken, der indeholder adgang til ProBo med tilhørende dokumentarkiver, kommunikationsplatform og digital regningsgodkendelse samt adgang til dagligt opdaterede data om foreningens økonomi.
Den daglige kontakt mellem bestyrelse og administrator sker primært pr. mail. Vores basiskunder serviceres af et administratorteam, hvilket sikrer, at I altid kan komme i kontakt med os.
Basis-pakken indeholder:
- Løbende opdatering af foreningens medlemsoversigt ved ind- og fraflytninger, herunder meddelelse til forbrugsmålerfirma
- Håndtering af handler, herunder udarbejdelse af overdragelsesdokumenter, kontrol af tingbog, afregning af pant m.v.
- Afstemning og afregning af forbrugsregnskaber for varme og/eller vandregnskaber, når disse er udarbejdet af forbrugsregnskabsfirmaet
- Opkrævning af medlemmers løbende betalinger til foreningen (boligafgift/fællesudgifter/aconto-bidrag) samt opfølgning på evt. manglede betalinger
- Betaling og bogføring af foreningens udgifter og indbetalinger
- Daglig opdateret økonomirapportering til bestyrelsen
- Afstemning af samtlige konti og revisionsmateriale til foreningens revisor til brug for opstilling og revision af foreningens årsregnskab
- Håndtering af ejerforeningens digitale medarbejdersignatur og digitale postkasser
Basiskunder får samtidig adgang til vores storkundefordele hos bl.a. banker og kreditforeninger samt forsikringsselskaber. Vi hjælper også gerne med afholdelse af generalforsamlingen og andre opgaver, hvis der skulle opstå behov for det. Dette vil ske til en på forhånd aftalt pris pr. opgave.
Via vores basisadministration sørger vi løbende for at holde bestyrelsen informeret, når der f.eks. sker ændringer i lovgivning, eller der er andre relevante informationer.
Seneste nyt
SE ALLE NYHEDERVi hjælper med at administrere ejerforeningens økonomi fra A til Z.
Det kan være en kompleks sag for en bestyrelse at administrere ejerforeningens økonomi, og vi medgiver, at der er utroligt meget at holde styr på, når det kommer til regnskaber, budgetter med mere. Derfor har jeres forening tilknyttet en fast administrator og en fast controller, der altid sørger for at have overblikket over jeres økonomi.
Vi anser det samtidig som vores fornemmeste opgave at formidle regnskaber og budgetter forståeligt, så I ikke behøver at være økonomiske eksperter.
Vi står også for at administrere den daglige økonomi såsom opkrævning af fællesudgifter, betaling af foreningens regninger m.v. Kort sagt: vi drifter jeres forening.
Opkrævning
Vi sørger for at opkræve ejerforeningens fællesudgifter samt evt. grundfondsbidrag og fælleslånsbidrag via Betalingsservice.
For langt de fleste foreninger står vi også for at opkræve aconto-forbrug af varme og vand, indberette acontobidrag og det samlede forbrug til foreningens måleraflæsningsfirma samt efterfølgende at afregne beboeren.
Vi sørger for, at foreningens medlemmer ikke kommer i restance ved kontinuerligt at overvåge opkrævninger og håndtering af rykkerprocedure.
Budget
Vi hjælper jer med at udarbejde ejerforeningens budget. Vi afholder årlige budgetmøder med bestyrelsen, hvor vi gennemgår regnskab og budget.
Bestyrelsen har altid adgang til foreningens økonomi online, og kan se, hvor mange penge der f.eks. kan bruges på vedligeholdelse resten af året.
Vi kan også hjælpe med langsigtet økonomisk- og vedligeholdelsesmæssig planlægning i samarbejde med ejerforeningens bestyrelse.
Årsregnskab
Årsregnskabet er ejerforeningens økonomiske oversigt, der viser, hvordan året – rent økonomisk – er gået.
Vi klargører regnskabsmaterialet til revisors gennemgang og opstilling af selve årsrapporten. Vi gennemgår regnskabet og tjekker, at alt er bogført korrekt.
På jeres generalforsamling formidler og fremlægger vi årsregnskabet, så det er forståeligt for alle, og vi svarer glædeligt på såvel små som store spørgsmål.
Betalinger og likviditetsstyring
Vi sørger for, at jeres regninger bliver betalt rettidigt.
Den digitale platform ProBo er motoren i regningsgodkendelsen og smidiggører processen. Foreningens håndværker eller anden leverandør sender blot sin regning til en mailadresse, hvorefter godkendelsesprocessen kan begynde. Bestyrelsen kan med et enkelt klik godkende regningen, hvorefter vi sørger for bogføring og betaling.
Vi holder øje med, at der er penge nok til at betale regningerne. Det er afgørende for ejerforeningens sundhed, at der er styr på pengestrømmen og betalingsevnen. Med andre ord: vi sørger for at holde styr på pengekassen.
Optimering af lån, finansiering og forsikringer
I kraft af vores samarbejdsaftaler kan vi indhente tilbud på lån, finansiering og forsikringer – og bistå med vurderingen af disse. Det er altid op til bestyrelsen, om I ønsker at tage imod tilbuddet, men vi oplever, at vi netop her skaber rigtig stor værdi for vores ejerforeninger.
Fælleslån
I mange ejerforeninger er større vedligeholdelsesopgaver løst ved en kombination af indbetalinger fra nogle ejere, mens andre ejere deltager i et fælleslån. Et fælleslån er et banklån ydet til foreningen, hvor typisk kun de ejere, der ikke har indbetalt deres andel, hæfter for deres respektive andel af restgælden og de løbende ydelser. Vi sørger for håndtering af indfrielser f.eks. ved salg af lejligheder, ligesom vi årligt oplyser de deltagende ejere om deres restgæld og rente.
Renten er nemlig fradragsberettiget og kan derfor medtages på ejeres årsopgørelse hos Skat.
Seneste nyt
SE ALLE NYHEDERVi hjælper med at administrere haveforeningens økonomi fra A-Z.
Det kan være en kompleks sag for en bestyrelse at administrere haveforeningens økonomi, og vi medgiver, at der er utroligt meget at holde styr på, når det kommer til regnskaber, budgetter med mere. Derfor har jeres forening tilknyttet en fast administrator og en fast controller, der altid sørger for at have overblikket over jeres økonomi.
Vi anser det samtidig for vores fornemmeste opgave, at formidle regnskaber og budgetter forståeligt, så I ikke behøver at være økonomiske eksperter.
Vi står også for at administrere den daglige økonomi såsom opkrævning af fællesudgifter, betaling af foreningens regninger m.v. Kort sagt: vi drifter jeres forening.
Opkrævning
Vi sørger for at opkræve foreningens haveleje, ejendomsskat og andre bidrag via Betalingsservice.
Hos mange haveforeninger står vi også for at opkræve for forbrug af vand, samt at udfærdige forbrugsregnskaber på baggrund af måleraflæsninger fra foreningen.
Vi sørger samtidig for, at foreningens medlemmer ikke kommer i restance ved kontinuerlig overvågning af opkrævninger.
Budget
Vi hjælper jer med at udarbejde haveforeningens budget. Vi afholder årlige budgetmøder med bestyrelsen, hvor vi gennemgår regnskab og budget.
Bestyrelsen har altid adgang til foreningens økonomi online, og kan se hvor mange penge der f.eks. kan bruges på vedligeholdelse resten af året.
Vi kan også hjælpe med langsigtet økonomisk- og vedligeholdelsesmæssig planlægning i samarbejde med haveforeningens bestyrelse.
Årsregnskab
Årsregnskabet er haveforeningens økonomiske oversigt, der viser, hvordan året – rent økonomisk – er gået.
Vi klargører regnskabsmaterialet til revisors gennemgang og opstilling af selve årsrapporten. Vi gennemgår regnskabet og tjekker, at alt er bogført korrekt.
På jeres generalforsamling formidler og fremlægger vi årsregnskabet, så det er forståeligt for alle, og vi svarer glædeligt på såvel små som store spørgsmål.
Betalinger og likviditetsstyring
Vi sørger for, at jeres regninger bliver betalt rettidigt.
Den digitale platform ProBo er motoren i regningsgodkendelsen og smidiggører processen. Foreningens håndværker eller anden leverandør sender blot sin regning til en mailadresse, hvorefter godkendelsesprocessen kan begynde. Bestyrelsen kan med et enkelt klik godkende regningen, hvorefter vi sørger for bogføring og betaling.
Vi holder øje med, at der er penge nok til at betale regningerne. Det er afgørende for haveforeningens sundhed, at der holdes styr på pengestrømmen og betalingsevnen. Med andre ord, vi sørger for at holde styr på pengekassen.
Fælleslån
I nogle haveforeninger er større vedligeholdelsesopgaver, f.eks. kloakering eller nye vandrør, løst ved en kombination af indbetalinger fra nogle medlemmer, mens andre ejere deltager i et fælleslån. Et fælleslån er et banklån ydet til foreningen, hvor typisk kun de ejere, der ikke har indbetalt deres andel, hæfter for deres respektive andel af restgælden og de løbende ydelser.
Vi sørger for håndtering af indfrielser f.eks. ved salg af lejligheder, ligesom vi årligt oplyser de deltagende ejere om deres restgæld og rente. Renten er nemlig fradragsberettiget og kan derfor medtages på ejeres årsopgørelse hos Skat.
Seneste nyt
SE ALLE NYHEDERHaveforening, parcelforening, kolonihave
Kært barn har mange navne. Men der er stor forskel på de forskellige foreningstyper: Nogle ejer jorden og må bo i haven året rundt, mens andre kun må bo i haven i sommerhalvåret. Nogle sælges til markedspris, mens andre har en maksimalpris i forhold til vedtægter og lovgivning.
Fælles for de fleste foreningstyper i denne kategori er dog, at haven er rammen for afslapning, ro og familieliv. Vi hjælper foreningen med den daglige administration, så også bestyrelsen kan nyde fritiden i haven.
Som kunde hos ØENS får I en tilpasset administrationsløsning, der tager afsæt i jeres konkrete ønsker til det administrative setup.
Administrationshonoraret hænger sammen med foreningens størrelse, men også foreningens kompleksitet. Derfor vil vi altid gerne i dialog med bestyrelsen, inden vi giver pris på en administrationsopgave. For selv om to foreninger på det ydre kan minde meget om hinanden, kan de have vidt forskellige ønsker til- og behov for administration.
ØENS beskæftiger mere end 80 kvalificerede medarbejdere med speciale inden for alle juridiske områder og ejendomsadministration, –drift og –udvikling.
Hos ØENS har vi en ambition om altid at tilbyde personlig rådgivning i øjenhøjde. For os er gennemsigtighed afgørende – og vi sørger derfor altid for, at vores kunder og klienter er grundigt informeret og føler sig tilstrækkeligt oplyste.
FÅ ET UFORPLIGTENDE TILBUDVi hjælper gerne med en bred vifte af ydelser i forbindelse med den daglige håndtering af administrationen.
Fast kontaktperson
Du får tilknyttet en fast ejendomsadministrator, der har et stærkt team bag sig.
Boligkøb og -salg
Vi hjælper med håndteringen af køb og salg, når der er rotation i haveforeningen.
Bestyrelsesrådgivning
Vi tilbyder gratis bestyrelsesundervisning og gå-hjem-møder.
Økonomistyring
Vi elsker at nørde med tal og håndterer gerne bogholderiet i haveforeningen.
Drift og vedligehold
Alle foreninger skal vedligeholdes – og det hjælper vi jer med.
Den gode byggesag
Vores byggesagsafdeling er 100 meter-mester i foreningsbyggesager.
Kontakt en ejendomsadministrator nu
MØD HELE TEAMETSkal vi tage en snak?
FÅ ET UFORPLIGTENDE TILBUDSeneste nyt
SE ALLE NYHEDERProBo samler al kommunikation og information om din ejendom på én GDPR-sikker platform.
ProBo er rollestyret, så uanset om du er bestyrelsesmedlem, andelshaver, ejer, lejer eller vicevært, har du adgang til præcis den information og de værktøjer, du har brug for og ret til. Systemet er utrolig intuitivt, og samtlige moduler er indbyrdes genkendelige.
Hos ØENS Ejendomsadministration anvender vi ProBo til at servicere vores bestyrelser og beboere rent kommunikativt. Her udsender vi relevante nyhedsopslag til beboerne og håndterer skriftlige beskeder såvel internt mellem bestyrelse og beboere samt eksternt til leverandører. Derved behøver bestyrelsen ikke længere at have en separat bestyrelsesmail, der skal holdes øje med.
Samtidig har såvel bestyrelse som beboere adgang til dokumentarkivet, hvor foreningens historiske dokumenter ligger. Vi sørger tillige for, at alle modtagne dokumenter gøres digitalt læsbare, så du via ProBo blot kan søge på ét eller flere nøgleord, hvorefter du automatisk får vist de dokumenter, der måtte indeholde dét/de ord.
Digitalt upload af bilag
Bestyrelsen kan uploade og godkende bilag digitalt. De kan med et enkelt klik påføre eventuelle kommentarer til bilaget, inden det betales og bogføres. De fakturaer og bilag, som er underlagt automatisk betaling (f.eks. regninger til el, vand og varme), kan bestyrelsen altid se som værende ‘behandlet’.
Via de ‘Økonomiske data’ har bestyrelsen indblik i foreningens bogføring. Bogføringen bliver automatisk opdateret og ajourført. Bestyrelsen vil derfor aldrig være i tvivl om foreningens drift.
ProBo udvikles løbende med nye funktioner, og vi bringer altid vores bestyrelsers ønsker og behov videre til udviklerne, så vi bedst muligt afdækker de behov, der måtte opstå. Samtidig holder vi løbende bestyrelsesundervisning i ProBo til nye og gamle bestyrelsesmedlemmer, hvor de nyeste funktioner bliver gennemgået. Login på ProBo her.
Seneste nyt
SE ALLE NYHEDERVi hjælper med at administrere andelsboligforeningens økonomi fra A-Z.
Det kan være en kompleks sag for en bestyrelse at administrere andelsboligforeningens økonomi, og vi medgiver, at der er utroligt meget at holde styr på, når det kommer til regnskaber, budgetter m.v. Derfor har jeres forening tilknyttet en fast administrator og en fast controller, der altid sørger for, at have overblikket over jeres økonomi.
Vi anser det samtidig som vores fornemmeste opgave at formidle regnskaber og budgetter forståeligt, så I ikke behøver at være økonomiske eksperter.
Vi står også for at administrere den daglige økonomi såsom opkrævning af fællesudgifter, betaling af foreningens regninger m.v. Kort sagt: vi drifter jeres andelsboligforening.
Opkrævning af boligafgifter
Vi sørger hver måned for at opkræve andelsforeningens boligafgifter via Betalingsservice.
For langt de fleste andelsboligforeninger står vi også for at opkræve aconto forbrug af varme og vand, indberette aconto bidrag og det samlede forbrug til foreningens måleraflæsningsfirma samt efterfølgende at afregne beboeren.
Vi sørger for, at foreningens medlemmer ikke kommer i restance ved kontinuerlig overvågning af opkrævninger og håndtering af rykkerprocedure.
Budget i andelsboligforening
Vi hjælper jer med at udarbejde andelsboligforeningens budget. Vi afholder årlige budgetmøder med bestyrelsen, hvor vi gennemgår regnskab og budget.
Bestyrelsen har altid adgang til foreningens økonomi via Probo og kan se, hvor mange penge der f.eks. kan bruges på vedligeholdelse resten af året.
Vi kan også hjælpe med langsigtet økonomisk- og vedligeholdelsesmæssig planlægning i samarbejde med andelsboligforeningens bestyrelse.
Årsregnskab
Årsregnskabet er andelsboligforeningens økonomiske oversigt, der viser, hvordan året – rent økonomisk – er gået.
Vi klargører regnskabsmaterialet til revisors gennemgang og opstilling af selve årsrapporten. Vi gennemgår regnskabet og tjekker, at alt er bogført korrekt.
Regnskabet i en andelsboligforening fastsætter også den enkelte andelsboligs værdi. Når vi gennemgår regnskabet med bestyrelsen drøfter vi derfor blandt andet ejendommens værdi, hensættelser til vedligeholdelse m.v. så bestyrelsen er godt klædt på, hvis en andelshaver stiller spørgsmål til regnskabet.
På jeres generalforsamling formidler og fremlægger vi årsregnskabet, så det er forståeligt for alle, og vi svarer glædeligt på såvel små som store spørgsmål.
Andelskrone
Det er andelskronen, der bestemmer din andels værdi.
Andelskronen fastsætter man en gang om året på generalforsamlingen. Den udregnes på baggrund af foreningens værdi, aktiver og gæld. Der er forskellige måder at fastsætte selve ejendommens værdi på. Men bare rolig, hele dette regnestykke bistår vi selvfølgelig med.
Vi rådgiver jer gerne, når det kommer til andelskronepolitik, vurderingsprincip og sikkerhedsstillelse med videre.
Betalinger og likviditetsstyring
Vi sørger for, at jeres regninger bliver betalt rettidigt.
Den digitale platform ProBo er motoren i regningsgodkendelsen og smidiggører processen. Foreningens håndværker eller anden leverandør sender blot sin regning til en mailadresse, hvorefter godkendelsesprocessen kan begynde. Bestyrelsen kan med et enkelt klik godkende regningen, hvorefter vi sørger for bogføring og betaling.
Vi holder øje med, at der er penge nok til at betale regningerne. Det er afgørende for andelsboligforeningens sundhed, at der holdes styr på pengestrømmen og betalingsevnen. Med andre ord, vi sørger for at holde styr på pengekassen.
Optimering af lån, finansiering og forsikringer
I kraft af vores samarbejdsaftaler, kan vi indhente tilbud på lån, finansiering og forsikringer – og bistå med vurderingen af disse. Det er altid op til bestyrelsen om I ønsker at tage imod tilbuddet, men vi oplever at vi netop her skaber rigtig stor værdi for vores andelsboligforeninger.