ejerforening andelsbolig haveforening administration advokater

Køb og salg af andelsbolig

Køber du en andelsbolig er der tale om en boligsituation, som adskiller sig fra andre typer boligkøb.

Når du køber en andelsbolig køber du nemlig ikke en fast ejendom, men en andel af en forening med en dertilhørende brugsret til en lejlighed. En andelsbolig kan derfor ikke bare frit anvendes, men er underlagt flere regler, bl.a. fra selve foreningen om, hvad man må foretage sig af ombygninger eller hvordan man skal opføre sig, men også regler fra det offentlige omkring prisfastsættelsen på andelsboligen. Det er derfor altid en god ide at have en advokat med på råd, når man køber en andelsbolig.

Boligkøb af andelsbolig i København

Vi efterser fastsættelsen af købesummen ud fra foreningens regnskaber og kontrollerer beregningerne af købesummen. Klik her for at se infografik for, hvordan prisen fastsættes på andelsboliger.

Ud fra vores kendskab til markedet foretager vi en vurdering af foreningens værdiansættelse af andelen og sammenholder med lignende ejerboliger. Dette tager udgangspunkt i foreningens nøgletal, som vi gennemser og sammenholder med regnskaberne for andelsforeningen.

ØENS Advokatfirma på Amager tilbyder specialiseret rådgivning som advokat for andelsboliger. Vi tilbyder juridisk rådgivning til klienter, der køber andelsbolig i København, på Amager og i hele Danmark. Vores advokater sikrer, at du får den nødvendige juridiske støtte i forbindelse med køb og salg af andelsbolig.

Har du spørgsmål inden for køb og salg af andelsbolig? Kontakt en af ØENS advokater med speciale indenfor fast ejendom, og lad os hjælpe dig med dit boligkøb.

Hvorfor købe bolig med advokatforbehold?

Har du hos en ejendomsmægler fundet et hus eller en lejlighed, som du er interesseret i, og ønsker du at benytte dig af advokatbistand i forbindelse med dit ejendomskøb? I så fald bør du enten underskrive købsaftalen med advokatforbehold eller vente med at underskrive, til du har søgt rådgivning hos en advokat. Er der ikke indsat et advokatforbehold i købsaftalen, bør du bede din ejendomsmægler om dette. Uden forbehold i købsaftalen vil en advokat ikke kunne frigøre dig fra din underskrift i tilfælde af uhensigtsmæssige betingelser eller forbehold forbundet med ejendommen eller købsaftalen.

Såfremt vi på baggrund af en gennemgang af købsaftalen samt de dertilhørende dokumenter anbefaler, at du ikke køber boligen grundet konkrete omstændigheder, kan vi med henvisning til advokatforbeholdet frigøre dig fra købsaftalen uden at dette er forbundet med omkostninger for dig. Advokatforbeholdet fungerer således ikke som den lovpligtige fortrydelsesfrist, der er forbundet med en godtgørelse på 1% af købesummen.

Andelsboligadvokat – Få professionel rådgivning til din andelsbolig

ØENS Advokatfirma tilbyder professionel rådgivning til dig, der bor i en andelsbolig eller overvejer at købe en. Vores erfarne andelsboligadvokater står klar til at hjælpe dig med alle juridiske spørgsmål vedrørende din andelsbolig.

Vi kan hjælpe dig med alt fra køb og salg af andelsboliger til tvister med foreningen eller naboer. Vores ekspertise dækker alle aspekter af andelsboligloven, herunder vedtægter, ejerforeningsloven og boligreguleringsloven.

Vi ved, hvor vigtigt det er for dig at føle dig tryg i din boligsituation, og derfor arbejder vi altid for at finde den bedste løsning for dig og dine interesser. Vi sørger for at holde dig opdateret gennem hele processen og sikrer, at du forstår dine rettigheder og pligter som andelshaver.

Hvad gør andelsboliger unikke sammenlignet med andre typer boliger i København, Amager, Frederiksberg eller omegn?

Andelsboliger vs. ejerboliger

Når du køber en andelsbolig, køber du reelt set en andel af foreningens samlede formue. Dette sker ved, at du betaler et indskud til foreningen, som herefter betaler sælgeren det beløb med fradrag af eventuelle mellemværender. Du får brugsret til en bestemt bolig i andelsforeningen, men ejendommen ejes af foreningen, hvilket adskiller det fra at eje en ejerbolig.

Mange køber fast ejendom som en investering, i håb om at dens værdi vil stige over tid. Men prisen på en andelsbolig er ikke et udtryk for dens markedsværdi, i modsætning til ejerlejligheder. Det skyldes, at værdien af en andelsboligforening fastsættes ud fra en fastsat andelskrone, som bestemmes af flere faktorer, inklusiv foreningens gæld, de oprindelige indskud og ejendommens værdi. Derfor kan du ikke selv bestemme salgsprisen på din andelsbolig, men til gengæld kan du nemmere få lov til at låne til en andelsbolig – særligt i København og på Amager, hvor ejerlejlighedspriserne er markant højere.

Andelsboliger vs. lejeboliger

Forholdet mellem foreningen og andelshaveren minder om forholdet mellem en udlejer og lejer. Men i modsætning til lejere har andelshavere en andel i foreningen. Dog er der også en risiko forbundet med at være andelshaver, da man som regel hæfter for foreningens fælles gæld med sit indskud, hvilket en lejer ikke gør. Andelsboliger placerer sig imellem lejeboliger og ejerboliger, og der er flere ligheder mellem andelsboliger og ejerboliger.

Fordele og ulemper ved andelsbolig

Hvad er fordelene ved at købe en andelsbolig?

Andelsboliger er generelt billigere at købe og bo i, da de månedlige boligafgifter ofte er lave, og der er fastsat maksimumregler for andelsværdien. Andelshavere indgår tilmed i et fællesskab med andre andelshavere og kan sammen træffe beslutninger om forbedringer i andelsboligforeningen, fællesarealerne mv. Derudover er der mange ældre andelsboligforeninger særligt i København og på Amager, der værdsætter solidaritet og fællesskab.

Hvad er ulemperne ved at købe en andelsbolig?

Andelshavere ejer ikke deres bolig – i samme omfang – som ejerboligsejere, og hvis foreningen kommer i økonomiske vanskeligheder, kan det betyde, at andelshaverne hæfter med deres indskud. Andelshavere kan også i visse tilfælde hæfte personligt og med hele deres formue for en del eller hele foreningens gæld. Det er derfor vigtigt at forstå foreningens økonomi og juridiske aspekter før køb og at være opmærksom på, hvordan man præcis hæfter ifølge vedtægterne. Opstår der økonomiske problemer, kan det få store økonomiske konsekvenser for andelshaveren.

Vores dygtige boligadvokater står klar til at hjælpe med at afklare de juridiske aspekter og sikre, at du er godt rustet til at træffe den rigtige beslutning omkring køb eller salg af en andelsbolig i København, Frederiksberg eller Amager. Kontakt os allerede i dag for at få den bedst mulige rådgivning. 

Andelsboligforening

Når du overvejer at købe en andelsbolig, er det vigtigt at undersøge andelsboligforeningens økonomi. Du bør kigge nærmere på både foreningens gæld og dens formue. Dette kræver økonomiske overvejelser, og det er her, professionel rådgivning kan være særligt vigtig. Det er også vigtigt at være opmærksom på foreningens kreditorer samt vedligeholdelsesplanen og ejendommens vurderingsmetode. Derudover bør du undersøge, hvilken type lån foreningen har og hvordan det påvirker købers hæftelse ved en eventuel konkurs.

Andelsboligloven og foreningens vedtægter

Reglerne for forholdet mellem andelsboligforeningen og dens medlemmer er fastsat i Andelsboligloven. Det er foreningens medlemmer, der fastlægger vedtægterne for foreningen, og det er disse regler, der skal overholdes i foreningens drift. Andelsboligforeningerne er underlagt Andelsboligloven, som fastsætter rammerne for handel med andelsboliger og regler for, hvad de må koste. Loven fastslår også, hvilke dokumenter en køber har ret til at få udleveret i forbindelse med handlen.

Vores bistand i forbindelse med køberrådgivning omfatter en detaljeret gennemgang og vurdering af handelens dokumenter og rådgivning herom, for at sikre at du som køber er grundigt orienteret om alle handlens aspekter og de udfordringer i relation til den konkrete foreningsejendom og andelsbolig, du ønsker at købe.

Som en del af rådgivningen gennemgår og rådgiver advokaten omkring følgende:

Købsaftalen og salgsopstillingen / overdragelsesaftalen

Når man ønsker at købe en andelsbolig, er det vigtigt at have en god forståelse af de overordnede rammer for en sådan handel, herunder prissætning af andelsboligen, som er fastlagt i andelsboligloven.

Vi kan hjælpe dig med at få et overblik over de forskellige lån, vedtægter, regnskaber og ejendommens værdi i forbindelse med køb af en andelsbolig. Vores andelsadvokater kan give dig rådgivning gennem hele købsprocessen, herunder juridisk rådgivning omkring købsaftalens indhold (samt hvad er der aftalt mellem køber og sælger, og hvilke vilkår gælder generelt for et boligkøb, når standardkøbsaftalen er underskrevet) og betydning, finansiering og forsikring. Vi tager os også af alt papirarbejdet ved køb af andelsbolig, så du kan føle dig tryg og sikker i hele købsprocessen.

Mangler / fejl ved ejendommen

Hvordan er du stillet i tilfælde af, at der er noget galt med ejendommen f.eks. defekt vådrumssikring, skjulte skader, skimmelsvamp, afvigelser på BBR eller manglende godkendelser af bygninger eller andet, som du først bliver opmærksom på efter overtagelsen eller ved købet. Vi vil gennemgå dine muligheder og ligeledes rådgive omkring din retsstilling f.eks. i forbindelse med at rejse et krav mod sælger.

Ejendommens juridiske tilstand

Vi undersøger ejendommens juridiske baggrund for ting af relevans – vi gennemgår servitutterne og tingbogen samt sikrer mod ukendt gæld og eventuelle forpligtelser, som en køber skal være opmærksom på. Herudover tjekkes eventuel tilstandsrapport og vedligeholdelsesplan, og fremtidige økonomiske forpligtelser afdækkes i det omfang, det er muligt ud fra det materiale, der er tilgængeligt.

Praktiske forhold

Vi håndterer kontakten til og drøftelser med mægler/administrator, og dette sker i tæt kontakt med køber og dennes bankrådgiver.

Vi udarbejder godkendelsesskrivelse samt eventuel allonge til købsaftalen indeholdende eventuelle supplerende vilkår aftalt med sælger eller ejendomsmægler.

Vi færdigforhandler og sikrer, at alle forbeholdene kan slettes på baggrund af tilfredsstillende oplysninger fra sælger, ejendomsmægler, myndigheder etc.

Vi udarbejder skøde og refusionsopgørelse samt foretager de nødvendige ekspeditioner i forbindelse med skødets underskrift, anmeldelse til tinglysningsretten.

Du vil løbende få tilsendt kopi af alle bilag, som vi modtager, og af al korrespondance i sagen.

Advokatrådgivning i forbindelse med salg af din andelsbolig

Salg af en andelsbolig indebærer en række juridiske og formelle aspekter, som det kan være en udfordring at navigere i. Hos ØENS Advokatfirma er vi specialiseret i rådgivning af køb og salg af andelsboliger og kan hjælpe dig som sælger igennem hele salgsprocessen for at sikre den bedst mulige handel.

Vi tilbyder en tryg proces fra A-Z på boligsalget med vores kompetente andelsbolig rådgivning. Vores viden og erfaring sikrer dig den bedste bolighandel, uanset om du er køber eller sælger. Derfor opfordrer vi dig til at tage os med helt fra starten – allerede inden du sætter din andelsbolig til salg eller begynder at lede efter en andelsbolig. Kontakt os i dag og få gratis salgsrådgivning af vores specialiserede andelsbolig advokater. Du er også velkommen til at komme forbi vores kontor på Amager (København S) og aftale et møde.

Øvrige forhold

Såfremt du køber hus med en samlever, som du ikke er gift eller registreret med, rådgiver vi dog om behovet for at oprette testamente, samejeoverenskomst samt muligheden for at tegne krydslivsforsikringer.

Vores assistance omfatter ikke uden særlig aftale andet end det ovenfor udtrykkeligt nævnte, hvorfor det faste honorar f.eks. ikke omfatter assistance i tilfælde af, at ejendommen måtte vise sig at være behæftet med mangler.

Advokat med speciale indenfor køb og salg af andelsbolig

Michael Friis Pedersen, advokat, ØENS advokatfirma, københavn, amager
Advokatfirma
Michael Friis Pedersen
Advokat, associeret partner
Anders Larsen, advokat, ØENS advokatfirma, københavn, amager
Advokatfirma
Anders Larsen
Advokat (L), associeret partner
Anita Hansen, advokat, ØENS advokatfirma, københavn, amager
Advokatfirma
Anita Hansen
Advokatsekretær
Jakob Holst Nyvold, erhvervsjurist, ØENS advokatfirma, københavn, amager
Advokatfirma
Jakob Holst Nyvold
Erhvervsjurist
brand, brandsikring, byggesagsadministration

Køb og salg af ejerlejlighed

Køb af en ejerlejlighed er en investering for fremtiden – få en boligadvokat med lokalkendskab til København, Amager, Frederiksberg og omegn med på råd.

Når du overvejer at investere i en ejerlejlighed, er det vigtigt at forstå, at dette er en langsigtet beslutning med flere faktorer at tage hensyn til end ved et almindeligt huskøb. Selvom nogle aspekter af ejerlejlighedskøb minder om huskøb, er der stadig væsentlige forskelle, der kan påvirke din investering og din fremtidige livskvalitet.

Boligkøb af ejerlejlighed i København

En af de afgørende forskelle ved køb af en ejerlejlighed er, at der normalt ikke udarbejdes tilstandsrapporter for den enkelte ejerlejlighed, hvilket kan føre til usikkerhed omkring tilstanden af den specifikke ejerlejlighed og de tilhørende vedligeholdelsesomkostninger og risici. Det er derfor vigtigt at have en erfaren boligadvokat med på råd, da vi kan rådgive dig om de forskellige aspekter af ejerlejlighedskøb og give dig tryghed og sikkerhed i handlen.

Vi vil gennemgå ejerforeningens regnskaber, budgetter og referater fra generalforsamlinger, da økonomien og driften af ejerforeningen har stor betydning for din økonomi og livskvalitet. Vores boligadvokater vil sikre sig, at ejerforeningen er solid og velkørende, så du kan føle dig tryg i din investering.

Desuden vil vi tage os af den finansielle del af handlen, herunder tinglysning af sikkerhed til ejerforeningen eller overtagelse af eksisterende sikkerhed via ejerpantebrev, så dine interesser er beskyttet i handlen.

I alt taget er køb af en ejerlejlighed en beslutning, der kræver omhyggelig overvejelse og grundig rådgivning fra en erfaren boligadvokat. Ved at indhente den nødvendige information og rådgivning kan du sikre dig en investering for fremtiden med større sikkerhed og tryghed i handlen.

ØENS Advokatfirma på Amager (København S) tilbyder specialiseret rådgivning som advokat for ejerlejligheder. Vi tilbyder juridisk rådgivning til klienter i København, på Amager og i hele Danmark. Vores advokater sikrer, at du får den nødvendige juridiske støtte i forbindelse med køb og salg af ejerlejlighed.

Har du spørgsmål til en boligadvokat med speciale inden for køb og salg af ejerlejlighed? Kontakt en af ØENS boligadvokater, og lad os hjælpe dig med din sag.

Hvorfor købe bolig med advokatforbehold?

Har du hos en ejendomsmægler fundet et hus eller en lejlighed, som du er interesseret i, og ønsker du at benytte dig af advokatbistand i forbindelse med dit ejendomskøb? I så fald bør du enten underskrive købsaftalen med advokatforbehold eller vente med at underskrive, til du har søgt rådgivning hos en advokat. Er der ikke indsat et advokatforbehold i købsaftalen, bør du bede din ejendomsmægler om dette. Uden forbehold i købsaftalen vil en advokat ikke kunne frigøre dig fra din underskrift i tilfælde af uhensigtsmæssige betingelser eller forbehold forbundet med ejendommen eller købsaftalen.

Såfremt vi på baggrund af en gennemgang af købsaftalen samt de dertilhørende dokumenter anbefaler, at du ikke køber boligen grundet konkrete omstændigheder, kan vi med henvisning til advokatforbeholdet frigøre dig fra købsaftalen uden at dette er forbundet med omkostninger for dig. Advokatforbeholdet fungerer således ikke som den lovpligtige fortrydelsesfrist, der er forbundet med en godtgørelse på 1% af købesummen.

Vores bistand i forbindelse med køberrådgivning omfatter en detaljeret gennemgang og vurdering af handelens dokumenter. Vi tilbyder rådgivning herom, for at sikre at du som køber er grundigt orienteret om alle handlens aspekter og de udfordringer i relation til den konkrete ejendom, du ønsker at købe. Som en del af rådgivningen gennemgår vi og rådgiver omkring følgende:

Købsaftalen og salgsopstillingen / overdragelsesaftalen

Hvad er der aftalt mellem køber og sælger, og hvilke vilkår gælder generelt for et boligkøb, når standardkøbsaftalen er underskrevet.

Mangler / fejl ved ejendommen

Hvordan er du stillet i tilfælde af, at der er noget galt med ejendommen f.eks. defekt vådrumssikring, skjulte skader, skimmelsvamp, afvigelser på BBR eller manglende godkendelser af bygninger eller andet, som du først bliver opmærksom på efter overtagelsen eller ved købet. Vi vil gennemgå dine muligheder og ligeledes rådgive omkring din retsstilling f.eks. i forbindelse med at rejse et krav mod sælger.

Ejendommens juridiske tilstand

Vi undersøger ejendommens juridiske baggrund for ting af relevans – vi gennemgår servitutterne og tingbogen samt sikrer mod ukendt gæld og eventuelle forpligtelser, som en køber skal være opmærksom på. Herudover tjekkes eventuel tilstandsrapport og vedligeholdelsesplan, og fremtidige økonomiske forpligtelser afdækkes i det omfang, det er muligt ud fra det materiale, der er tilgængeligt.

Praktiske forhold

Vi håndterer kontakten til og drøftelser med mægler/administrator, og dette sker i tæt kontakt med køber og dennes bankrådgiver.

Vi udarbejder godkendelsesskrivelse samt eventuel allonge til købsaftalen indeholdende eventuelle supplerende vilkår aftalt med sælger eller ejendomsmægler.

Vi færdigforhandler og sikrer, at alle forbeholdene kan slettes på baggrund af tilfredsstillende oplysninger fra sælger, ejendomsmægler, myndigheder etc.

Vi udarbejder skøde og refusionsopgørelse samt foretager de nødvendige ekspeditioner i forbindelse med skødets underskrift, anmeldelse til tinglysningsretten.

Du vil løbende få tilsendt kopi af alle bilag, som vi modtager, og af al korrespondance i sagen.

Øvrige forhold

Såfremt du køber hus med en samlever, som du ikke er gift eller registreret med, rådgiver vi dog om behovet for at oprette testamente, samejeoverenskomst samt muligheden for at tegne krydslivsforsikringer. Ønsker du et personligt møde, kan vores advokater tage imod dig på vores kontor på Amager, 2300 København S.

Vores assistance omfatter ikke uden særlig aftale andet end det ovenfor udtrykkeligt nævnte, hvorfor det faste honorar f.eks. ikke omfatter assistance i tilfælde af, at ejendommen måtte vise sig at være behæftet med mangler.

Boligadvokat med speciale indenfor køb og salg af ejerlejlighed

Michael Friis Pedersen, advokat, ØENS advokatfirma, københavn, amager
Advokatfirma
Michael Friis Pedersen
Advokat, associeret partner
Anders Larsen, advokat, ØENS advokatfirma, københavn, amager
Advokatfirma
Anders Larsen
Advokat (L), associeret partner
Anita Hansen, advokat, ØENS advokatfirma, københavn, amager
Advokatfirma
Anita Hansen
Advokatsekretær
Jakob Holst Nyvold, erhvervsjurist, ØENS advokatfirma, københavn, amager
Advokatfirma
Jakob Holst Nyvold
Erhvervsjurist
Close-up of the keys of the new empty apartment with moving boxes on the floor

Køb og salg af forældrekøb

Overvejer I at investere i en bolig? Med henblik på at udleje den til jeres familie?

Lad vores team af specialiserede advokater i forældrekøb hjælpe jer med at navigere i reglerne og overvejelserne, der er forbundet med denne type boligkøb – med henblik på investering i fast ejendom og dit barns fremtid.

Et forældrekøb som boligkøb

Lejeboliger med god beliggenhed til overkommelige priser er et sjældent syn i de danske storbyer. Det er derfor i de seneste par år blevet særdeles attraktivt for forældre at købe en bolig, med det formål at leje boligen ud til deres barn – deraf betegnelsen forældrekøb. Men hvordan er det nu lige reglerne er på området? Og hvilke overvejelser skal der tages stilling til ved et forældrekøb? ØENS Advokatfirma har udarbejdet en guide med 9 gode råd til forældre, der overvejer at foretage et forældrekøb.

Vi ønsker også at påpege, at der er en række ting, der er vigtige at være opmærksom på ved køb og salg af forældrekøb. I vores menu nedenfor kan I læse mere om de forskellige forhold, som vores team kan hjælpe jer med at håndtere i forbindelse med boligkøb og forældrekøb af lejlighed.

Boligstøtte

Jeres barn har som lejer mulighed for at søge boligstøtte. Størrelsen af tilskuddet afhænger af lejens størrelse, størrelsen på lejemålet, antallet af beboelsesrum, hvor meget jeres barn selv skal vedligeholde lejligheden, hvor mange der bor i lejemålet, jeres barns indtægt, formue m.m. Boligstøtten kan maksimalt udgøre 15 % af lejen.

Eksempel: Bor jeres barn alene i en 2-værelseslejlighed på 60 m2 lejlighed og tjener 10.000 om måneden inklusive SU, men ikke har nogen formue, vil boligstøtten udgøre knap kr. 1.000 månedligt, hvis lejen er kr. 6.000,- + forbrug.

Lejekontrakt

Der er intet lovkrav om, at I udfærdiger en lejekontrakt. I mange andelsboligforeninger tillades udlejning ikke, og i mange ejerforeninger stilles der særlige krav til udlejning og fremleje.

Vi anbefaler, at der altid udarbejdes en skriftlig lejekontrakt med udgangspunkt i jeres og jeres barns ønsker, forventninger og behov. Lejelovgivningen er kompleks, og mange konflikter kan undgås ved at benytte en advokat med speciale i boliglejeret til at rådgive, udfærdige en lejekontrakt og fastsætte et realistisk lejeniveau.

Beskatning af lejeindtægt

Det lejedes værdi har bl.a. betydning for, hvilken leje I bliver beskattede af. Vælger I at opkræve en leje, der ligger under det lejedes værdi, kan SKAT vælge at beskatte jer af det lejedes værdi, i stedet for den leje, I rent faktisk opkræver.

Eksempel: Hvis det lejedes værdi for en lejlighed er kr. 6.000 + forbrug om måneden, men jeres barn kun betaler kr. 3.000 + forbrug, vil I blive beskattede, som om jeres barn betalte kr. 6.000.

I vælger selv, hvordan I ønsker at blive beskattede af lejeindtægten. Der kan som udgangspunkt vælges 3 metoder: Beskatning efter de almindelige skatteregler, kapitalafkastordningen eller virksomhedsordningen. Hvilken metode, der passer bedst til jer, afhænger af jeres økonomiske forhold og vi anbefaler, at I opsøger en revisor.

De fleste vælger enten kapitalafkastordningen, der giver bedre fradragsmuligheder end de almindelige skatteregler, eller virksomhedsordningen, der dog kræver lidt mere administration.

Lejerabatter og gaveafgift

Jeres barns besparelse vil blive betragtet som en gave, af hvilken vedkommende som udgangspunkt skal betale 15 % gaveafgift. Hver forældre må dog afgiftsfrit give hvert barn kr. 69.500 årligt (2022). Julegave, fødselsdagsgaver og lignende tælles ikke med i dette bundfradrag. To forældre må med andre ord udleje en forældrekøbt lejlighed til en leje, der ligger kr. 139.000 årligt under det lejedes værdi, hvis de ikke samtidig giver andre, større gaver. Ved lejerabatter herudover, skal jeres barn svare 15 % gaveafgift af den del af rabatten, der ligger ud over de kr. 139.000 årligt (2022).

Vedligeholdelse og istandsættelse

Aftales der intet andet, skal jeres barn kun vedligeholde låse og nøgler i lejligheden. Laver I selv en lejekontrakt og tager udgangspunkt i typeformularen, kan I sætte kryds ved, at lejer har den indvendige vedligeholdelse. Det betyder, at jeres barn selv skal male alle malbare overflader samt lakere trægulve. Al anden vedligeholdelse – af f.eks. badeværelse, køkken, installationer og sanitet – påhviler jer som udlejere, medmindre der gyldigt aftales andet i lejekontrakten.

Fremleje og andre bofællesskaber

I de fleste andelsboligforeninger tillades fremleje ikke. Det betyder ikke, at jeres barn ikke må bo med et barn, samlevende kæreste, ægtefælle, partner eller lignende. I visse tilfælde er det også tilladt at have en nær ven, veninde eller familiemedlem boende, men vi anbefaler altid, at I opsøger en advokat med speciale i boliglejeret og andelsboligforeninger, for at høre nærmere om de specifikke krav, der stilles til samboende venner og veninder. Med undtagelsen i andelsboligforeninger, kan jeres barn som udgangspunkt altid fremleje halvdelen af lejlighedens beboelsesrum.

Eksempel: Bor jeres barn i en 3-værelses lejlighed i en ejerforening, må jeres barn altid – også uden jeres samtykke – fremleje et værelse. Det gælder både lang- og kortidsudlejning, inklusive f.eks. AirBnB.

Ønsker jeres barn at fremleje hele boligen, er det kun muligt i særlige tilfælde såsom midlertidigt ophold i udlandet i forbindelse med studie eller arbejde og maksimalt for 2-årige perioder.

Beskatning af salgsprovenuet

Når I sælger den forældrekøbte bolig, skal I som udgangspunkt betale skat af den regulerede fortjeneste. Reguleringen af købsprisen sker med kr. 10.000 pr. år, I har ejet boligen, dog ikke det år, hvor den sælges. Herudover kan moderniseringsudgifterne, der ligger ud over kr. 10.000 årligt tillægges købesummen. Salgsudgifterne skal fratrækkes salgsomkostningerne. Fortjenesten er kapitalindkomst, og der gælder særlige regler, hvis I har valgt at benytte virksomhedsordningen.

Salg til jeres barn og videresalg

Som udgangspunkt må I sælge lejligheden til jeres barn til den offentlige ejendomsvurdering +/-15%. Er boligen vurderet som udlejet – hvilket altid betyder en lavere vurdering – kan denne pris ikke anvendes og I skal sælge lejligheden til markedsprisen.

Sælges boligen billigere eller dyrere end den offentlige ejendomsvurdering vil forskellen mellem denne og markedsprisen være at betragte som en gave.

Det er muligt at lave et rentefrit familielån, som et led i en sådan overdragelse, for at benytte gavebundfradraget over flere år. Vi anbefaler, at I benytter en advokat til at rådgive jer nærmere omkring familieoverdragelse.

Såfremt jeres barn selv har beboet boligen, kan barnet videresælge boligen uden at svare skat af en eventuel fortjeneste.

Vores bistand i forbindelse med køberrådgivning omfatter en detaljeret gennemgang og vurdering af handelens dokumenter og rådgivning herom, for at sikre at du som køber er grundigt orienteret om alle handlens aspekter og de udfordringer i relation til den konkrete ejendom, du ønsker at købe. Som en del af rådgivningen gennemgår vi og rådgiver omkring følgende:

Købsaftalen og salgsopstillingen / overdragelsesaftalen

Hvad er der aftalt mellem køber og sælger, og hvilke vilkår gælder generelt for et boligkøb, når standardkøbsaftalen er underskrevet.

Mangler / fejl ved ejendommen

Hvordan er du stillet i tilfælde af, at der er noget galt med ejendommen f.eks. defekt vådrumssikring, skjulte skader, skimmelsvamp, afvigelser på BBR eller manglende godkendelser af bygninger eller andet, som du først bliver opmærksom på efter overtagelsen eller ved købet. Vi vil gennemgå dine muligheder og ligeledes rådgive omkring din retsstilling f.eks. i forbindelse med at rejse et krav mod sælger.

Ejendommens juridiske tilstand

Vi undersøger ejendommens juridiske baggrund for ting af relevans – vi gennemgår servitutterne og tingbogen samt sikrer mod ukendt gæld og eventuelle forpligtelser, som en køber skal være opmærksom på. Herudover tjekkes eventuel tilstandsrapport og vedligeholdelsesplan, og fremtidige økonomiske forpligtelser afdækkes i det omfang, det er muligt ud fra det materiale, der er tilgængeligt.

Praktiske forhold

Vi håndterer kontakten til og drøftelser med mægler/administrator, og dette sker i tæt kontakt med køber og dennes bankrådgiver.

Vi udarbejder godkendelsesskrivelse samt eventuel allonge til købsaftalen indeholdende eventuelle supplerende vilkår aftalt med sælger eller ejendomsmægler.

Vi færdigforhandler og sikrer, at alle forbeholdene kan slettes på baggrund af tilfredsstillende oplysninger fra sælger, ejendomsmægler, myndigheder etc.

Vi udarbejder skøde og refusionsopgørelse samt foretager de nødvendige ekspeditioner i forbindelse med skødets underskrift, anmeldelse til tinglysningsretten.

Du vil løbende få tilsendt kopi af alle bilag, som vi modtager, og af al korrespondance i sagen.

Hvorfor købe bolig med advokatforbehold?

Har du hos en ejendomsmægler fundet et hus eller en lejlighed, som du er interesseret i, og ønsker du at benytte dig af advokatbistand i forbindelse med dit ejendomskøb? I så fald bør du enten underskrive købsaftalen med advokatforbehold eller vente med at underskrive, til du har søgt rådgivning hos en advokat. Er der ikke indsat et advokatforbehold i købsaftalen, bør du bede din ejendomsmægler om dette. Uden forbehold i købsaftalen vil en advokat ikke kunne frigøre dig fra din underskrift i tilfælde af uhensigtsmæssige betingelser eller forbehold forbundet med ejendommen eller købsaftalen.

Såfremt vi på baggrund af en gennemgang af købsaftalen samt de dertilhørende dokumenter anbefaler, at du ikke køber boligen grundet konkrete omstændigheder, kan vi med henvisning til advokatforbeholdet frigøre dig fra købsaftalen uden at dette er forbundet med omkostninger for dig. Advokatforbeholdet fungerer således ikke som den lovpligtige fortrydelsesfrist, der er forbundet med en godtgørelse på 1% af købesummen.

Øvrige forhold

Såfremt du køber hus med en samlever, som du ikke er gift eller registreret med, rådgiver vi dog om behovet for at oprette testamente, samejeoverenskomst samt muligheden for at tegne krydslivsforsikringer.

Vores assistance omfatter ikke uden særlig aftale andet end det ovenfor udtrykkeligt nævnte, hvorfor det faste honorar f.eks. ikke omfatter assistance i tilfælde af, at ejendommen måtte vise sig at være behæftet med mangler.

ØENS Advokatfirma på Amager tilbyder specialiseret rådgivning inden for køb og salg af forældrekøb. Vi tilbyder juridisk rådgivning til klienter i København, på Amager og i hele Danmark. Vores advokater sikrer, at du får den nødvendige juridiske støtte til at navigere i de særlige forhold ved forældrekøb.

Boligadvokat med speciale indenfor forældrekøb

Michael Friis Pedersen, advokat, ØENS advokatfirma, københavn, amager
Advokatfirma
Michael Friis Pedersen
Advokat, associeret partner
Anders Larsen, advokat, ØENS advokatfirma, københavn, amager
Advokatfirma
Anders Larsen
Advokat (L), associeret partner
Anita Hansen, advokat, ØENS advokatfirma, københavn, amager
Advokatfirma
Anita Hansen
Advokatsekretær
Jakob Holst Nyvold, erhvervsjurist, ØENS advokatfirma, københavn, amager
Advokatfirma
Jakob Holst Nyvold
Erhvervsjurist
House project on the meadow. Concept of dreams about a new home. Contours of the house in 3d on a meadow.

Køb og salg af projektbolig

Hvis du overvejer at købe en bolig på projektstadiet, er det vigtigt at være opmærksom på, at dette kan medføre nogle udfordringer, som adskiller sig fra boligkøb af en allerede opført bolig.

Derfor kan det være en fordel at samarbejde med en boligadvokat, der har ekspertise i projektboligkøb og -salg.

Når du køber en bolig, der endnu ikke er opført eller stadig er under opførelse, vil du blive præsenteret for en projektkøbsaftale i stedet for den traditionelle standardkøbsaftale. Projektkøbsaftalen kan være omfattende og vanskelig at gennemskue, og der er ofte mange bilag at tage hensyn til. Derfor kan det være en god idé at få rådgivning fra en boligadvokat, når man står overfor denne type boligkøb.

Har du spørgsmål inden for køb og salg af projektbolig? Kontakt en af ØENS advokater med speciale indenfor fast ejendom, og lad os hjælpe dig med dit boligkøb.

Hvorfor købe bolig med advokatforbehold?

Har du hos en ejendomsmægler fundet et hus eller en lejlighed, som du er interesseret i, og ønsker du at benytte dig af advokatbistand i forbindelse med dit ejendomskøb? I så fald bør du enten underskrive købsaftalen med advokatforbehold eller vente med at underskrive, til du har søgt rådgivning hos en advokat. Er der ikke indsat et advokatforbehold i købsaftalen, bør du bede din ejendomsmægler om dette. Uden forbehold i købsaftalen vil en advokat ikke kunne frigøre dig fra din underskrift i tilfælde af uhensigtsmæssige betingelser eller forbehold forbundet med ejendommen eller købsaftalen.

Såfremt vi på baggrund af en gennemgang af købsaftalen samt de dertilhørende dokumenter anbefaler, at du ikke køber boligen grundet konkrete omstændigheder, kan vi med henvisning til advokatforbeholdet frigøre dig fra købsaftalen uden at dette er forbundet med omkostninger for dig. Advokatforbeholdet fungerer således ikke som den lovpligtige fortrydelsesfrist, der er forbundet med en godtgørelse på 1% af købesummen.

Boligkøb af projektbolig

Vores bistand i forbindelse med køberrådgivning omfatter en detaljeret gennemgang og vurdering af handelens dokumenter og rådgivning herom, for at sikre at du som køber er grundigt orienteret om alle handlens aspekter og de udfordringer i relation til den konkrete ejendom, du ønsker at købe. Som en del af rådgivningen gennemgår vi og rådgiver omkring følgende:

Købsaftalen og salgsopstillingen / overdragelsesaftalen

Hvad er der aftalt mellem køber og sælger, og hvilke vilkår gælder generelt for et boligkøb, når standardkøbsaftalen er underskrevet.

Mangler / fejl ved ejendommen

Hvordan er du stillet i tilfælde af, at der er noget galt med ejendommen f.eks. defekt vådrumssikring, skjulte skader, skimmelsvamp, afvigelser på BBR eller manglende godkendelser af bygninger eller andet, som du først bliver opmærksom på efter overtagelsen eller ved købet. Vi vil gennemgå dine muligheder og ligeledes rådgive omkring din retsstilling f.eks. i forbindelse med at rejse et krav mod sælger.

Ejendommens juridiske tilstand

Vi undersøger ejendommens juridiske baggrund for ting af relevans – vi gennemgår servitutterne og tingbogen samt sikrer mod ukendt gæld og eventuelle forpligtelser, som en køber skal være opmærksom på. Herudover tjekkes eventuel tilstandsrapport og vedligeholdelsesplan, og fremtidige økonomiske forpligtelser afdækkes i det omfang, det er muligt ud fra det materiale, der er tilgængeligt.

Praktiske forhold

Vi håndterer kontakten til og drøftelser med mægler/administrator, og dette sker i tæt kontakt med køber og dennes bankrådgiver.

Vi udarbejder godkendelsesskrivelse samt eventuel allonge til købsaftalen indeholdende eventuelle supplerende vilkår aftalt med sælger eller ejendomsmægler.

Vi færdigforhandler og sikrer, at alle forbeholdene kan slettes på baggrund af tilfredsstillende oplysninger fra sælger, ejendomsmægler, myndigheder etc.

Vi udarbejder skøde og refusionsopgørelse samt foretager de nødvendige ekspeditioner i forbindelse med skødets underskrift, anmeldelse til tinglysningsretten.

Du vil løbende få tilsendt kopi af alle bilag, som vi modtager, og af al korrespondance i sagen.

Øvrige forhold

Såfremt du køber hus med en samlever, som du ikke er gift eller registreret med, rådgiver vi dog om behovet for at oprette testamente, samejeoverenskomst samt muligheden for at tegne krydslivsforsikringer.

Vores assistance omfatter ikke uden særlig aftale andet end det ovenfor udtrykkeligt nævnte, hvorfor det faste honorar f.eks. ikke omfatter assistance i tilfælde af, at ejendommen måtte vise sig at være behæftet med mangler.

ØENS Advokatfirma på Amager tilbyder specialiseret rådgivning som advokat for projektboliger. Vi tilbyder juridisk rådgivning til private i København, på Amager og i hele Danmark. Vores advokater sikrer, at du får den nødvendige juridiske støtte i forbindelse med køb og salg af projektbolig.

Tal med en advokat med speciale indenfor fast ejendom

Michael Friis Pedersen, advokat, ØENS advokatfirma, københavn, amager
Advokatfirma
Michael Friis Pedersen
Advokat, associeret partner
Anders Larsen, advokat, ØENS advokatfirma, københavn, amager
Advokatfirma
Anders Larsen
Advokat (L), associeret partner
Anita Hansen, advokat, ØENS advokatfirma, københavn, amager
Advokatfirma
Anita Hansen
Advokatsekretær
Jakob Holst Nyvold, erhvervsjurist, ØENS advokatfirma, københavn, amager
Advokatfirma
Jakob Holst Nyvold
Erhvervsjurist
byggesag forening, vinduer, Byggesagsadministation, Ejendomsadministration, ejerforening, andelsboligforening

Vi rådgiver dig med at tage de store valg, uanset om du skal købe eller sælge en ejendom

Skal du købe eller sælge en bolig i København, Amager, Frederiksberg eller omegn?

Så kan det være en rigtig god idé at få en boligadvokat med på råd. Der er nemlig en række forhold at være opmærksom på. ØENS Advokatfirma på Amager tilbyder specialiseret rådgivning som boligadvokat i København. Vi tilbyder juridisk rådgivning til både private og erhvervskunder i København, på Amager og i hele Danmark. Vores advokater sikrer, at du får den nødvendige juridiske støtte i alle aspekter af bolighandler.

Køb og salg af bolig er et af vores absolutte kerneområder. Vi har et solidt fagligt kendskab til alle relevante forhold, når vi rådgiver i forbindelse med boligkøb og salg af fast ejendom i København og på Amager.

Tal med en boligadvokat med speciale indenfor køb og salg af fast ejendom

Anders Larsen, advokat, ØENS advokatfirma, københavn, amager
Advokatfirma
Anders Larsen
Advokat (L), associeret partner
Fabiano Lusso, advokat, ØENS advokatfirma, københavn, amager
Advokatfirma
Fabiano Lusso
Advokatfuldmægtig
Melissa Schneider, advokatfuldmægtig, ØENS advokatfirma, københavn, amager
Advokatfirma
Melissa Schneider
Advokatfuldmægtig
Michael Friis Pedersen, advokat, ØENS advokatfirma, københavn, amager
Advokatfirma
Michael Friis Pedersen
Advokat, associeret partner
Advokatfirma, kenneth gudmundsson
Køb og salg af bolig er ofte en stor beslutning, og det er vigtigt at få den rigtige rådgivning og vejledning undervejs.
  • Finansiel rådgivning: Først og fremmest, skal man sørge for, at man får den rigtige finansielle rådgivning. Det betyder at man skal tjekke sin kreditværdighed, undersøge hvilke lånemuligheder man har, og sørge for at man har tilstrækkelige midler til sit boligkøb.
  • Juridisk rådgivning: Det er vigtigt at få juridisk rådgivning før man køber eller sælger en bolig. ØENS Advokatfirma kan hjælpe med at gennemgå købs- eller salgskontrakten, så du er sikker på at du ikke går glip af noget vigtigt.
  • Bygningsinspektør: Det kan også være en god idé at få lavet en bygningsinspektion af boligen, før man køber den. Det giver mulighed for at kende til eventuelle skader eller mangler ved boligen, og kan hjælpe med at vurdere boligens værdi.
  • Boligadvokat: Endelig kan en boligadvokat som ØENS hjælpe med at tage sig af papirarbejdet og formidle kontakten mellem køber og sælger, og sørge for at alt forløber juridisk korrekt.

Det er vigtigt at opsøge den rigtige rådgivning, når man køber eller sælger en bolig, for at sikre at man træffer de bedst mulige beslutninger og undgår problemer i fremtiden.

Få et uforpligtende tilbud

Overordnet trin-for-trin beskrivelse af sagsforløbet ved boligkøb

1
Find en bolig

Du skal først finde en bolig, som du ønsker at købe. Vi kan hjælpe dig med at undersøge specifikke boligannoncer eller kontakte relevante ejendomsmæglere.

2
Visning af boligen

Når du har fundet en bolig, der falder i din smag, kan du besøge eller få fremvist boligen og undersøge dens tilstand. Det er altid en god idé at få råd fra en byggeteknisk rådgiver, ligesom vi kan hjælpe dig med at vurdere eventuelle fejl og mangler ved boligen.

3
Indhentelse af dokumenter

Du skal indhente visse dokumenter fra sælgeren, såsom ejendomsoplysninger, tilstandsrapport og energimærkning. Disse dokumenter vil give dig en klarere idé om boligens stand og eventuelle nuværende og kommende problematikker. Vi kan hjælpe dig med at gennemgå disse dokumenter og vurdere, om der er nogen risici ved det respektive boligkøb.

4
Vurdering af boligen

Det kan være en god idé at få foretaget en vurdering af boligen, så du kan få en objektiv vurdering af dens værdi. Vi kan anbefale en pålidelig ejendomsmægler, som kan hjælpe med at foretage vurderingen.

5
Finansiering

Når du har besluttet at købe boligen, skal du undersøge dine finansieringsmuligheder. Vi kan hjælpe dig med at finde den bedste finansieringsløsning og gennemgå de forskellige dokumenter, der er forbundet med lånet til det respektive boligkøb.

6
Kontraktindgåelse

Når du og sælgeren er blevet enige om vilkårene for købet, skal I indgå en købsaftale. Det er vigtigt at gennemgå alle dokumenter nøje, inden du skriver under. Vi kan hjælpe med at gennemgå og forhandle betingelserne i købsaftalen, så de passer til dine behov og interesser.

 

7
Betaling

Når købsaftalen er underskrevet, skal du betale købesummen til sælgeren, og vi kan hjælpe med at sørge for, at betalingen sker på en sikker måde samt at alle relevante dokumenter er i orden. Det indebærer blandt andet orientering af bank og realkreditinstitut, oprettelse og underskrivelse af skøde, tinglysning af pantebrev mv.

8
Overdragelse af boligen

Når betalingen er modtaget, kan du overtage boligen. Vi kan hjælpe med at sørge for, at overdragelsen sker på en lovlig, ordentlig og retfærdig måde og sikre, at du bliver registreret som ejer af boligen i tinglysningen.

9
Efter overdragelsen

Efter overdragelsen er det vigtigt at sikre, at alle dokumenter er i orden, og at eventuelle juridiske spørgsmål er afklaret. Det er derfor – generelt set – vigtigt at have en dygtig advokat til at guide dig igennem sagsprocessen og sikre, at alt går efter planen. Vi kan hjælpe med at identificere eventuelle juridiske problemer eller risici og finde måder at minimere dem på, så du efter overdragelsen ikke står tilbage med uafklarede spørgsmål eller problemer, som kan påvirke dit ejerskab af boligen.

 

Boligretssager

Lejeret

Læs mere

Kontakt os

+45 32 46 46 46 info@oadv.dk SKRIV TIL OS

Har du modtaget en afgørelse fra Huslejenævnet, som du er uenig i? Så kan din boligretssag indbringes i boligretten

Uanset om der er tale om sager vedrørende ophævelse/opsigelse af lejer, huslejens størrelse eller andre tvister, kan vi hos ØENS hjælpe dig i forhold til din sag og repræsentere dig ved boligretten.

Hos ØENS anbefaler vi altid at få advokatbistand til boligretssag/boligretssager, der føres i boligretten, da disse oftest kan blive meget komplekse og uoverskuelige. Vi har stor erfaring med boligretssager og står derfor klar til at repræsentere dig i boligretten.

Har du spørgsmål eller brug for hjælp til din boligretssag? Kontakt en af ØENS advokater med speciale indenfor boligretssager, og lad os hjælpe jer med jeres sag.

Tal med en advokat med speciale indenfor boligretssager

Søren Saaby Hansen, advokat, ØENS advokatfirma, københavn, amager
Advokatfirma
Søren Saaby Hansen
Advokat (H), partner
Fabiano Lusso, advokat, ØENS advokatfirma, københavn, amager
Advokatfirma
Fabiano Lusso
Advokatfuldmægtig

Erhvervslejeret

Lejeret

Læs mere

Kontakt os

+45 32 46 46 46 info@oadv.dk SKRIV TIL OS

Som erhvervsdrivende kan det være afgørende at få styr på indgåelse og udarbejdelse af erhvervslejekontrakt.

En erhvervslejekontrakt er til forskel fra en almindelig boligkontrakt, en skriftlig aftale, der alene drejer sig omkring et erhvervslejemål. Dette kunne være leje af et kontor, lokale, bygning og lignende. Erhvervslejekontrakten beskriver de konkrete vilkår og betingelser, der er mellem en lejer og udlejer før, under og efter lejeperioden.

Har du spørgsmål eller brug for hjælp til indgåelse eller udarbejdelse af en erhvervslejekontrakt eller spørgsmål til erhvervslejeret generelt? Kontakt en af ØENS advokater med speciale indenfor erhvervslejeret, og lad os hjælpe dig med din sag.

Indgåelse og udarbejdelse af erhvervslejekontrakt

Indgåelse af en erhvervslejekontrakt er ofte altafgørende for en virksomhed. I Danmark er der som udgangspunkt aftalefrihed i erhvervsforhold, men der er alligevel mange regler i erhvervslejeloven, som begrænser det. Vi udarbejder, gennemgår, kommenterer eller forhandler nye eller eksisterende erhvervslejekontrakter og hjælper også meget gerne dig med det.

Placeringen af den nye forretning, det nye kontor eller udvidelsen af en eksisterende virksomhed kræver som regel indgåelse af en ny erhvervslejekontrakt. Nogle gange skal en eksisterende erhvervslejekontrakt overtages fra en nuværende lejer, og andre gange indgås en helt ny lejekontrakt. I begge situationer skal lejer vurdere, hvad der bedst kan svare sig, og hvilke fordele og ulemper, der er forbundet med indgåelsen af erhvervslejekontrakten.

For mange iværksættere og mindre virksomheder er erhvervslejekontrakten den vigtigste og største kontrakt, der indgås. Derfor skal du være grundig med gennemgangen af kontrakten, også selv om du har forelsket dig i netop dét lejemål.

De erhvervslejeretlige regler er meget komplicerede, og der er ofte stor forskel på indholdet af en erhvervslejekontrakt afhængig af, om du skal indgå en ny lejekontrakt eller overtager en eksisterende (og ofte meget gammel) lejekontrakt. Der kan være fordele og ulemper ved begge dele.

Du skal især være opmærksom på:

  • Uopsigelighedsperioder for dig og udlejer – det vil sige, hvor mange år der går, før du kan opsige lejemålet og dermed komme ud af det igen. Selvom du måtte ønske at lukke din virksomhed, skal du som udgangspunkt betale husleje i hele uopsigelighedsperioden, og det kan knække mange virksomheder eller privatøkonomier.
  • Afståelsesadgang, betingelserne herfor og nøglepenge – under hvilke betingelser kan du afstå/overdrage lejemålet med eller uden udlejers samtykke, hvis du f.eks. ønsker at sælge lejemålet og drive forretning fra andre lokaler eller ønsker at sælge en forretning med eksisterende kunder, goodwill, omsætning mv.
  • Ofte kræver udlejer kaution fra fysiske personer.
  • Vær meget opmærksom på, under hvilke betingelser husleje kan eller vil blive reguleret – typisk hævet, da huslejestigninger kan blive så markante, at de kan kvæle en forretning. Det er især reguleringer til ”markedslejen”, du skal være opmærksom på.
  • Istandsættelse og tilstand ved overtagelsen. Vær opmærksom på lejemålets stand ved overtagelsen og mulige reetableringsforpligtelser, som du overtager, hvis du overtager et eksisterende lejemål. Tag en masse fotos med mobiltelefonen eller digitalt kamera til dokumentation for, hvordan lejemålet så ud, da det blev overtaget – det er enkel og billig bevissikring og stiller dig bedre, hvis der bliver problemer ved fraflytningen.
  • Skiltning. Hvis du har særlige ønsker eller forventninger til skiltning, skal du overveje dette. Det er ikke alle udlejere, der finder mangefarvede neonskilte super-cool.
  • Tilladelser og betingelser. Vær opmærksom på, at der kan gælde særlige offentlige tilladelser til at drive den virksomhed, du har lyst til, fra lokalet, og det vil typisk være dit ansvar at sikre dig disse tilladelser. Det er altså ikke udlejers problem, hvis du f.eks. ikke kan få en alkoholbevilling til din nye café.

Husk på, at indgåelse af en erhvervslejekontrakt som alle andre kontrakter er resultatet af en forhandling. ØENS kan derfor hjælpe dig, når du skal indgå en erhvervslejekontrakt eller hvis du skal genforhandle vilkårene i din nuværende erhvervslejekontrakt.

Opsigelse af erhvervslejekontrakt

Ønsker du eller din aftalepart at opsige jeres erhvervslejeforhold, er der flere ting at tage stilling til. Erhvervslejemålet kan bl.a. være gjort uopsigeligt, det kan være erhvervsbeskyttet, eller der kan være aftalt kompensation til den anden part i visse tilfælde af opsigelse.

ØENS tilbyder rådgivning til, hvordan du bedst muligt sikrer din retstilling i en opsigelsessituation, så du undgår økonomiske tab.

Tvister

Er der opstået uenigheder mellem dig og din aftalepart?

En tvist kan skyldes mange forhold, såsom at en part ikke lever op til sine forpligtelser ifølge kontrakten, eller der opstår uenighed om fortolkningen af en del af kontrakten. Uanset hvad grunden er, kræver det ofte en hurtig reaktion, for at man ikke ifalder passivitet og på den måde mister sit krav.

ØENS står klar til at hjælpe med fortolkningen af din kontrakt og anden håndtering, f.eks. mægling for at hjælpe med at løse en eventuel  tvist.

Regulering af markedsleje

Er det i jeres erhvervslejeforhold aftalt, at lejen kan reguleres til markedslejen, er det muligt både for lejer og udlejer at få lejen reguleret, hvad enten lejen er for høj eller for lav.

ØENS tilbyder at gennemgå din lejekontrakt og dit erhvervslejemål og på den måde vurdere, om der er mulighed for at regulere lejen.

Afståelse

Som erhvervslejer har man mulighed for at lade en anden erhvervslejer inden for samme branche fortsætte i sit erhvervslejeforhold på uændrede vilkår – det kaldes afståelse. Tilsvarende kan man som udlejer sikre sig, at lejer ikke afstår til en bestemt part. ØENS kan hjælpe dig igennem processen og på den måde sikre din retsstilling på bedst mulige måde.

Selve størrelsen på afståelsen forhandles normalt mellem sælger og køber eller repræsentanter for disse, f.eks. erhvervsmæglere og advokater. Sælger ønsker at sælge dyrest muligt, og køber ønsker at købe billigst muligt. Afståelsen kan afskrives skattemæssigt af køberen og er skattepligtig for sælgeren.

Afståelsen er et ”blandet” beløb, der udgør goodwill for forretningen/virksomheden baseret på kundebasen, der kommer til butikken, forretningen eller cafeen m.v.

Afståelsen kan udgøre meget store beløb, ofte flere millioner kroner, og det er derfor vigtigt for køberen at sikre sig, at der i erhvervslejekontrakten er gode muligheder for at afstå lejemålet på ny, når køberen ikke længere ønsker at drive virksomheden.

Hvis ikke køber kan afstå lejemålet på ny, er afståelsen ikke meget værd, når man engang selv vil sælge eller afhænde forretningen eller butikken.

Afståelsens størrelse er således i princippet udlejer uvedkommende, men en høj afståelsessum hænger ofte sammen med bl.a. en lav husleje. Og en meget lav husleje koblet til en høj afståelsessum kan få udlejer til at overveje en forhøjelse af huslejen til markedslejen, hvilket kan være meget væsentlig og byrdefuld for en ny lejer og dermed en hæmsko for økonomien i en butik, forretning, cafe, bar eller restaurant.

De erhvervslejeretlige regler er meget komplicerede, og der er ofte stor forskel på indholdet af en erhvervslejekontrakt afhængig af, om du skal indgå en ny lejekontrakt eller overtage et eksisterende lejemål og dermed en eksisterende (og ofte meget gammel) lejekontrakt. Der kan være fordele og ulemper ved begge dele.

Ved indgåelse og forhandling af erhvervslejekontrakter skal du især være opmærksom på:

  • Risiko for huslejestigninger – varslede eller uvarslede stigninger i sigte. Vær meget opmærksom på, under hvilke betingelser husleje kan eller vil blive reguleret – typisk hævet. Det er især vigtigt, hvis du betaler en høj afståelse for et lejemål, da du jo betaler afståelsen i forventning om en relativ lav husleje.
  • Risiko for, at udlejer kan opsige lejemålet og betaling eller ikke-betaling i den forbindelse.
  • Afståelse eller ”nøglepenge”. Der kræves ofte en ganske høj afståelse eller ”nøglepenge” for, at en lejer vil overdrage et lejemål til en ny lejer. Hvis du betaler en høj afståelse, skal du sikre dig, at du selv kan afstå lejemålet, når du engang ikke længere vil eller kan drive virksomheden.
  • Afståelsesadgang og betingelserne herfor – under hvilke betingelser kan du afstå/overdrage lejemålet til en anden med eller uden udlejers samtykke, hvis du f.eks. ønsker at sælge lejemålet og drive forretning fra andre lokaler eller ønsker at sælge en forretning med eksisterende kunder, goodwill, omsætning m.v.
  • Uopsigelighedsperioder for dig og udlejer.
  • Istandsættelse og tilstand ved overtagelsen – og ved afleveringen af det lejede ved lejemålets ophør.

Husk, at indgåelse af en erhvervslejekontrakt som alle andre kontrakter og aftaler er resultatet af en forhandling mellem udlejer og den kommende lejer. Normalt kan alle punkter i en kontrakt forhandles, helt eller delvist. Det er samtidigt vigtigt for køberen, at køber indretter sin virksomhed optimalt rent skattemæssigt, så en eventuel fortjeneste på afståelsen, når køberen ønsker at sælge sin forretning, butik, café, bar eller restaurant, beskattes mindst muligt.

ØENS hjælper dig med forhandling af afståelsen og dens størrelse, og vi hjælper dig også gerne med udarbejdelse, gennemgang og forhandling af erhvervslejekontrakter og købs- eller overdragelsesaftale for køb eller salg af f.eks. forretning, butik, café, bar og restaurant.

Tal med en advokat med speciale indenfor erhvervslejeret

Søren Saaby Hansen, advokat, ØENS advokatfirma, københavn, amager
Advokatfirma
Søren Saaby Hansen
Advokat (H), partner
Fabiano Lusso, advokat, ØENS advokatfirma, københavn, amager
Advokatfirma
Fabiano Lusso
Advokatfuldmægtig

Huslejenævnssager

Lejeret

Læs mere

Kontakt os

+45 32 46 46 46 info@oadv.dk SKRIV TIL OS

Er der opstået uenigheder mellem dig og din lejer, og kan I ikke nå til enighed? Så kan sagen behandles ved kommunes Huslejenævn og Beboerklagenævn

Hvad enten der er tale om uenighed om fraflytningskravets størrelse, huslejens størrelse, varmeregnskabet, forbedringer eller andet kan ØENS hjælpe dig med sagen ved at rådgive om, hvordan du bedst mulig sikrer din retsstilling i en huslejenævnssag.

Det kan også være, at du har modtaget en afgørelse fra Huslejenævnet, som du er uenig i. I så fald har du indenfor fire uger fra modtagelsen mulighed for at indbringe sagen for boligretten. Også her står ØENS klar til at hjælpe dig videre i forløbet.

Har du spørgsmål eller brug for hjælp i forbindelse med en huslejenævnssag? Kontakt en af ØENS advokater med speciale indenfor huslejenævnssager, og lad os hjælpe dig med din sag.  

Tal med en advokat med speciale indenfor huslejenævnssager

Søren Saaby Hansen, advokat, ØENS advokatfirma, københavn, amager
Advokatfirma
Søren Saaby Hansen
Advokat (H), partner
Fabiano Lusso, advokat, ØENS advokatfirma, københavn, amager
Advokatfirma
Fabiano Lusso
Advokatfuldmægtig
ejendomsadministration, ejendomsadministrator, øens, job, ledig stilling

Boliglejeret

Lejeret

Læs mere

Kontakt os

+45 32 46 46 46 info@oadv.dk SKRIV TIL OS

Boligudlejning og boliglejeret er et komplekst område at arbejde med. Udlejer du din beboelsesejendom eller din lejlighed privat, kan der opstå situationer, hvor advokatbistand kan blive nødvendigt.

Lejeloven beskytter som udgangspunkt altid lejer, det kan derfor være en god idé at få en advokat til at bistå med udlejningen, selv om der ikke er opstået en tvist.

Hos ØENS er det vores erfaring, at du med fordel allerede kan have en advokat på fra starten af udlejningen helt frem til slutningen af lejeforholdet. Vores erfarne team inden for boliglejeret hjælper gerne med flere lejeretlige forhold inden for boliglejeretten.

Har du spørgsmål til boliglejeret eller brug for hjælp til et juridisk anliggende? Kontakt en af ØENS advokater med speciale indenfor boliglejeret, og lad os hjælpe dig med din sag.

Udfærdigelse af lejekontrakt

Selv om der ikke i Danmark er krav om, at der udarbejdes en lejekontrakt, er det vores erfaring hos ØENS, at det altid vil være en fordel. Med en lejekontrakt undgår man fremtidige stridigheder og har et klart og solidt fundament for et godt lejeforhold.

Lejekontrakten er særlig vigtig for dig som udlejer, da lejeloven primært beskytter lejer. Som udlejer stilles der således store krav til de lejekontrakter, der indgås, da der er meget strenge regler for, hvad udlejer kan tilføje i en lejekontrakt. For eksempel er der bestemte regler, der kan fraviges i lejekontraktens § 11, men dette gælder kun få og helt specifikke regler.

Hos ØENS står vi klar til at rådgive, gennemgå eller udfærdige en lejekontrakt, så den opfylder alle krav og tilgodeser dig som udlejer bedst muligt.

Huslejens størrelse

I Danmark findes der mange regler for, hvordan husleje skal fastsættes ved udlejning. Disse er bl.a.:

  • Omkostningsbestemt leje
  • Det lejedes værdi
  • Markedsleje

Problemet med ovenstående er, at man ikke bare kan vælge frit mellem disse tre principper, da det er lejemålets forhold på forskellige datoer, der afgør hvordan lejen kan fastsættes.

Hos ØENS tilbyder vi at hjælpe dig med at få fastsat lejen korrekt og på den måde undgå tvister med lejer.

Tidsbegrænsede lejekontrakter

Du har sikkert hørt om eller er selv stødt på, at lejekontrakter har været tidsbegrænsede for en årrække, eller måske har du hørt den almindelige misforståelse om, at man kun må tidsbegrænse i 2 år.

Ønsker du at have en tidsbegrænsning på din lejekontrakt, kræver lovgivningen, at du har en gyldig grund til at tidsbegrænse lejemålet. Hvad der er en gyldig grund, kan variere meget, hvorfor vi hos ØENS står klar til at hjælpe dig med at udarbejde en tidsbegrænsning, der lever op til lovgivningen.

Opsigelse

Ønsker du at opsige eller ophæve lejer, skal du først og fremmest være opmærksom på, at der er forskel på at opsige og ophæve, samt at der gælder særlige regler for begge tilfælde.

Udlejer du din ejerlejlighed eller et enfamiliehus, har du som udgangspunkt mulighed for at opsige din lejer med 1 års varsel, hvis du selv ønsker at bo i ejerlejligheden eller huset. Dog stilles der krav til, at opsigelsen er rimelig, hvilket vil sige, at lejer og udlejers forhold opvejes over for hinanden, hvorefter man vurderer, om opsigelsen er rimelig.

En sådan opsigelse kan hurtigt blive uoverskuelig. ØENS kan hjælpe dig i denne proces, så du på bedste vis kan få din lejlighed/hus tilbage til egen benyttelse.

Udlejer du derimod et værelse i din bolig, kan du som udgangspunkt frit opsige lejer med 1 måneds varsel. Men lejer du efterfølgende værelset ud til en højere leje, kan opsigelsen blive gjort ugyldig. Hos ØENS anbefaler vi derfor, at du modtager hjælp til en sådan proces.

Reglerne om opsigelse kan nemt virke uoverskuelige og besværlige, men skal altid følges ned til mindste detalje, hvorfor vi hos ØENS står klar til at hjælpe dig på området.

Ophævelse

Har din lejer ikke betalt sin leje til tiden,  ødelagt lejemålet eller på anden måde misligholdt sin lejekontrakt, kan en ophævelse være værd at overveje. Lejeloven indeholder dog en lang række krav til en sådan ophævelse, bl.a. krav om en skriftlig ophævelse og mulighed for inden for 14 dage at betale den manglende leje, hvis der er tale om betalingsmisligholdelse.

En sådan skriftlig opsigelse kræver derudover yderligere krav, bl.a. korrekte lovhenvisninger og overholdelse af 14 dages-fristen.

Hos ØENS anbefaler vi derfor, at du kontakter os, hvis du ønsker at ophæve din lejer, så vi på bedst mulig måde kan hjælpe dig med at få lejeren ud af lejemålet.

Tal med en advokat med speciale indenfor boliglejeret

Søren Saaby Hansen, advokat, ØENS advokatfirma, københavn, amager
Advokatfirma
Søren Saaby Hansen
Advokat (H), partner
Fabiano Lusso, advokat, ØENS advokatfirma, københavn, amager
Advokatfirma
Fabiano Lusso
Advokatfuldmægtig
Stack of hands. Unity and teamwork concept.

Advokater specialiseret i Human Resource – HR

Advokatfirma

Læs mere

Kontakt os

+45 32 46 46 46 info@oadv.dk SKRIV TIL OS

Har din virksomhed brug for hjælp til håndteringen af de udfordringer og problemstillinger, der kan opstå i arbejdet med HR og personaleforhold? Så du kan holde fokus på dét, du er bedst til – at drive din virksomhed?

ØENS Advokatfirma på Amager i København giver dig mulighed for at udlicitere denne opgave, hvorefter vi vil være din juridiske partner og efter dit ønske stå for alt eller dele af de ansættelsesretlige aspekter, en virksomhed møder løbende.

Vores advokater tager udgangspunkt i din virksomhed og har fokus på den fremtidige drift med en stærkt kommerciel og selskabsretlig forståelse. Vi fungerer således både som sparringspartner for de virksomheder, der råder over stærke interne HR-ressourcer, ligesom vi rådgiver og sparrer med eller tager over for de virksomheder, som ikke har en intern HR-afdeling.

HR handler om din virksomheds mest fundamentale og dyrebare værdier og om din virksomheds vigtigste ressource: medarbejderne. Jeres medarbejdere indeholder uvurderlig viden, opbygget erfaring, netværk og goodwill, som kan være yderst uerstatteligt.

Behovet for juridisk rådgivning

HR og arbejds- og ansættelsesret er et globalt og utroligt omfattende juridisk felt, som er under konstant udvikling. De danske regler inden for arbejds- og ansættelsesret bliver i stadig højere grad mere reguleret og stiller dermed store krav til nutidens arbejdsgivere, hvorfor det er essentielt at være compliant inden for dette retsområde, inden konflikterne opstår, da det alternativt kan ende med at blive en dyr affære.

Vores advokater er opdaterede på den nyeste viden inden for området og har mange års erfaring med rekruttering, udarbejdelse af ansættelseskontrakter, kunde- og konkurrenceklausuler, personalepolitikker, incitamentsprogrammer, opsigelse og lignende. Vi har dermed de nødvendige ressourcer, som kræves for at varetage denne opgave på bedste vis.

Hvordan kan vores advokater hjælpe jer?

ØENS Advokatfirma kan tilbyde at overtage hele jeres HR-afdeling og dermed al kontakt til medarbejderne eller blot dele heraf, eksempelvis:

  • Ansættelsestjek
  • Ansættelsessamtaler og udvælgelse af de rigtige kandidater
  • Udarbejdelse af ansættelseskontrakter og klausuler
  • Rådgivning vedr. overenskomstmæssige forhold
  • Rådgivning vedr. medarbejdernes retsstilling ved konkurs eller virksomhedsoverdragelse
  • Incitamentsprogrammer og bonusordninger
  • Personalehåndbøger
  • Individuelle aftaler
  • Afholdelse af fastholdelsessamtaler, MUS eller exit-samtaler i et fortroligt rum
  • Opsigelse, advarsler og bortvisning
  • Fratrædelsesaftaler
  • Politikker mod chikane, diskrimination m.v.
  • Etablering og drift af den lovpligtige whistleblowerordning
  • Ligebehandling og tvisthåndtering

Vidste du? I samarbejde med ØENS Virksomhedsadministration kan vi også tilbyde at overtage den fulde lønadministration, herunder beregning og udbetaling af løn, overenskomster m.v.

Vores rådgivning kan med fordel søges på forkant for at sikre gennemtænkte og individuelt tilpassede løsninger, men vores assistance omfatter alle spørgsmål før, under og efter ansættelsesforholdet.

Ved at være tilgængelige og have en tæt dialog med jeres virksomhed sikrer vi, at vores rådgivning er relevant, løsningsorienteret og anvendelig. I forhold til tvister er vi pragmatiske i vores tilgang med henblik på som udgangspunkt at søge løsninger på laveste konfliktniveau. ØENS Advokatfirma på Amager tilbyder specialiseret rådgivning inden for HR-jura. Vi tilbyder juridisk rådgivning til erhvervskunder i København, på Amager og i hele Danmark. Vores advokater sikrer, at virksomheder får den nødvendige juridiske støtte til at håndtere HR-relaterede udfordringer. Vi har dog også bred erfaring med at føre retssager for de almindelige domstole, Arbejdsretten, Afskedigelsesnævnet og for voldgiftsretterne inden for blandt andet kontrakthåndtering, forskelsbehandling, diskrimination, tvister mv.

ØENS Advokatfirma kan samtidig tilbyde at bistå jer inden for GDPR og databeskyttelse, som ligger tæt op ad arbejds- og ansættelsesret.

Tal med en advokat med speciale indenfor HR

Henrik Karl Nielsen, advokat, ØENS advokatfirma, københavn, amager
Advokatfirma
Henrik Karl Nielsen
Advokat (H), ph.d.
Lisa Lykke, advokat, ØENS advokatfirma, københavn, amager
Advokatfirma
Lisa Lykke
Advokat, associeret partner
Melissa Schneider, advokatfuldmægtig, ØENS advokatfirma, københavn, amager
Advokatfirma
Melissa Schneider
Advokatfuldmægtig