I sommeren 2021 kunne vi byde velkommen til kunden, TURTLE ApS, i ØENS Virksomhedsadministration. TURTLE sælger merchandiseartikler med tryk – eks. t-shirts, hættetrøjer, laptop sleeves, paraplyer, notesbøger, kuglepinde, muleposer mv. og de har et stort fokus på materialevalg, æstetik og bæredygtighed. Virksomheden er etableret af vennerne Esben, Jesper og Mads i 2020, der alle har stor erfaring med sourcing og design fra modebranchen – men de har ikke nødvendigvis tid og lyst til at deale med alle aspekter af ‘drift af virksomhed’ – og det er så her, ØENS Virksomhedsadministration kommer ind i billedet.
Vi har taget en snak med Esben fra TURTLE og Tonny fra Sparekassen Danmark om, hvad de mener der er vigtigt ift. økonomistyring og hvilke fordele de ser i at have en Virksomhedskonsulent tilknyttet
I en startup-virksomhed, kan man hurtigt komme til at sidde med mange forskellige kasketter på, og netop dét måtte Esben fra TURTLE sande, da han endte med at være virksomhedens ’learning by doing’-økonomiansvarlige. På trods af at han ikke er regnskabsuddannet. Esben havde faktisk lavet et fint stykke arbejde, men da banken, Sparekassen Danmark, skulle se et drifts- og likviditetsbudget – i forbindelse med et ønske om at hæve TURTLEs kassekredit – måtte vennerne sande at økonomidelen ville ende med at tage uforholdsmæssig lang tid og fjerne fokus fra kerneforretningen.
Et tæt samarbejde
Sparekassen henviste TURTLE til os og de fik tilknyttet Frederik Abildgaard, fra ØENS Virksomhedsadministration, som fast kontaktperson.
Esben udtaler: “Efter vi påbegyndte vores samarbejde med ØENS, har vi fået et bedre overblik over vores økonomi. Derudover har denne konstellation også været særdeles tidsbesparende, så vi nu kan fokusere på de områder af vores virksomhed, hvor vi har vores kompetencer. I forbindelse med kundeoprettelsen hos ØENS har vi fået adskillige systemer opsat via vores kontaktperson Frederik, der samtidigt skaber tryghed og ekstraordinær god service i dagligdagen. Frederik formår at rådgive og informere i øjenhøjde, samt i et sprog der er til at forstå for os, der ikke har en revisoruddannelse. Dette er højt værdsat.”
Frederik skræddersyede et tilbud til dem. Det betyder at ØENS Virksomhedsadministration nu varetager – stort set – hele TURTLEs økonomifunktion, herunder:
- Lønkørsel
- Bogføring og budgetopfølgning på månedlig basis
- Indberetning af moms mv.
- Løbende sparring med ledelsen
Derudover har ØENS Virksomhedsadministration hjulpet med følgende:
- Implementeret en række nye systemer, der har gjort bogføringen nemmere
- Oprydning og gennemgang af bogholderi
- Udarbejdet drifts- og likviditetsbudget
Det betyder at Esben og TURTLE ApS i dag, har fået frigivet tid til dét, der reelt skaber glæde og værdi for dem og virksomheden.
Men hvorfor er det egentligt vigtigt at have styr på eks. drifts- og likviditetsbudget, hvis en SMV-virksomhed skal hæve kassekreditten?
Det har Tonny fra Sparekassen Danmark en klar holdning til: ”For os giver det ekstra tryghed i forhold til bl.a. likviditetsstyring, at der er styr på den løbende bogføring. Herunder løbende opfølgning på de realiserede tal i forhold til budgetterede tal. Vi oplever ofte at likviditeten er den største udfordring for mindre virksomheder. Men ejerne har svært ved selv at danne sig et overblik over likviditeten, hvilket gør det svært for os at hjælpe med kreditter eller lån. Hvorimod, hvis virksomheden kommer med gennemarbejdede driftsbudgetter og gode likviditetsbudgetter, så er vi meget mere fleksible i forhold til at hjælpe med eks. driftskreditter – selvom virksomheden er ny og i opstartsfasen”.
Har du brug for hjælp?
Har du spørgsmål eller brug for hjælp, er du velkommen til at kontakte ØENS Virksomhedsadministrations specialister.